Friday 23 March 2012

anjakan paradigma

assalamualaikum.

mustahil kah untuk melakukan anjakan paradigma? satu perubahan yang ingin dilakukan adalah sangat digalakkan terutama apabila berubah untuk menjadi yang lebih baek.untuk melakukan satu perubahan tu,kita haruslah mempunyai minda dan sikap yang positif.alhamdulilah,beberapa minggu yang lepas,aku mengikuti program motivasi yang sangat menarik bertajuk zero to hero.program ni menjadikan aku seorang yang lebih bersikap positif dan menyuntik satu semangat baru dalam hidup aku.jujur dari hati aku yang paling dalam,ada sesuatu yang mengusik hati aku dan terus tersimpan kemas sampai sekarang.


entry ni bertujuan untuk berkongsi sedikit ilmu yang aku dapat semasa program ni dijalankan.secara ringkas,3 perkara penting yang ditekankan oleh penceramah ketika slot talkshow ialah; pengurusan diri yang seimbang (efektif),keimanan yang mendalam dan usaha sungguh2.kita sebagai manusia biasa kadang2 terlalu mengejar keduniaan yang hanya bersifat sementara berbanding dunia akhirat di mana lebih kekal abadi.jadi,bagi mencapai tahap manusia hebat(hero),kita perlu seimbangkan pengurusan diri dari sudut dakwah dan duniawi.dakwah tak semestinya terlalu drastik ke arah islamik tapi bila kita mengajak orang membuat kebaikan pun dikira sebagai dakwah.indah'nya.para penceramah pun ada menyatakan tentang mantapkan tahap keimanan supaya jadi tip top dan kita kena sentiasa berusaha sungguh-sungguh.lepas tu,serahkan semua pada dia dan bertawakal.yang penting,kita dah buat yang terbaik.


bagaimana nak jadi HERO?


1st thing 1st: kenali diri----> ledakkan potensi diri.
'if other person can do it,so why not?'
never give up+believe yourself!!


nota jiwa:satu hari yang sangat tenang.:))


No comments:

Post a Comment